Mindfulness

Mindfulness kaldes også bevidst nærvær. Mindfulness-øvelser går ud på at lære at være bevidst til stede i nuet.
Vi kan kun leve i nuet. Vi kan ikke leve i morgen, eller i går.

Alligevel bruger mange af os meget tid på at spekulere på det, der er sket, eller det, der skal ske.
Vi har et indre teaterstykke kørende i bevidstheden, hvor vi debatterer med os selv, eller med en person, som ikke er til stede.

Det medfører ind i mellem, at vi ikke er nærværende, når vi er sammen med partneren, børnene eller kollegerne. Dette kan medføre misforståelser og misstemning, som så kan fremme flere indre debatter.

Har vi været udsat for traumer i vores liv, kan også disse minder tumle rundt i vores bevidsthed og gøre os ukoncentrerede, så vi ikke ser det, der faktisk fungerer for os.

Ved at lave mindfulness-øvelser regelmæssigt, kan vi træne vores bevidsthed til at lægge afstand til disse tanker, så vi fx ser dem som skyer på himlen, som stille driver af sted. Bl.a på denne måde trænes vores evne til at være til stede i nuet, ved at lade tanker være tanker, så vi kan blive bevidst nærværende igen.

8 ugers MBSR-baseret gruppeforløb - mest for kommuner og firmaer

Priser

Opstart af hold på minimum 4 deltagere: 50.000 kr.
Pr. ekstra deltager op til max 7: 6.500 kr.

Prisen indeholder:

  • inklusionssamtale
  • 8 ugers MBSR-forløb
  • 2 midtvejssamtaler
  • en evalueringssamtale
  • en opfølgningssession i gruppe efter 3-4 måneder
  • snacks og kaffe og te

Ingen tanker er virkelighed, heller ikke dem, der siger, at de er det

Citat Jon Kabat-Zinn

Meditationer

Ved alle mindfulness-meditationer (undtagen kropsscanningen, hvor man ligger ned) starter man med at sætte sig til rette i en oprejst position, med fødderne i gulvet, rank ryg, og hænderne på lårene.
Forsøg så vidt muligt at finde en balance mellem hoved og hals, hvor du bruger færrest kræfter på at holde hovedet oppe.

Ved denne stilling vil skuldrene og resten af kroppen slappe af, og du vil få mest ud af øvelsen.
Mindfulness-meditationer virker bedst ved daglig gentagelse.
Ved alle meditationer er det vigtigt at finde et uforstyrret sted at være.

Kropsscanning

Yoga, mindfuld bevægelse

Pusterummet

Åndedrætsmeditation, kort

At arbejde med en vanskelighed

Åndedræt, tanker, lyde og krop

Bjergmeditation

Sov uden bekymring

Links til meditationer
På forlaget Hans Reitzels hjemmeside er der en række af gode basismeditationer.

Meditationer fra Hans Reitzels forlag